Resultaatgericht adverteren met Google Ads

Google Ads

De marketingwereld is de afgelopen jaren drastisch veranderd en Google Ads is een platform dat deze verandering heeft aangestuurd. Google Ads, voorheen bekend als Google Adwords, is een Pay Per Click (PPC)-platform waarmee bedrijfseigenaren of marketingprofessionals hun merk, product of dienst op internet kunnen adverteren. Door te adverteren op een platform met meer dan 259 miljoen unieke bezoekers, 4,8 miljard dagelijkse interacties en meer dan 5 miljard zoekopdrachten per dag, kan Google Ads u helpen uw doelen te bereiken.

Maar hoe zet je nu een goede campagnestructuur op?

Zoekwoorden onderzoek

  • Bepaal je belangrijkste zoekwoorden, waarop jij je producten of diensten wilt laten vinden.
  • Controleer nu eerst of je vindbaar bent, en of deze plek voor jou acceptabel is. Zoek op deze zoekwoorden in Google en controleer je positie. Hiervoor zijn ook Tools die dit automatisch voor je doen.
  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit, om een idee te krijgen van het volume, de concurrentie en om nieuwe relevante zoekwoorden te ontdekken. Let op dat je dit voor jou regio doet waarin je wilt adverteren.
  • Bepaal nu je zoekwoorden, waarmee je aan de slag wilt gaan.

Bepaal je budget en marketingkosten.

  • Bepaal voor jezelf per productgroep of conversie wat de marketingkosten mogen zijn die jij wilt uitgeven per transactie en je budget per dag of maand.
  • Nu kun je een analyse uitvoeren op basis van zoekvolume, Gebruik tevens, indien je het gemiddelde conversiepercentage weet per groep, of een campagne rendabel kan zijn.
  • Bedenk nu voor jezelf hoeveel een lead of een verkoop voor jou mag kosten. Zo weet je gelijk of de kosten en opbrengsten met elkaar in verhouding staan. Tevens kun je Google dan ook trainen om zoveel mogelijk leads of verkopen te krijgen voor een bepaald bedrag. Let op, dat je nooit voor alleen geautomatiseerde campagnes gaat, een goede mix is hierin belangrijk.

De advertenties

  • Bepaal waar en hoe je wilt adverteren. Met Tekst, Shopping advertenties (indien dit voor jou van toepassing is) of display advertenties op basis van jou doelgroep. Een optimale campagne gebruikt eigenlijk altijd diverse type advertenties.
  • Schrijf goede unieke advertenties en laat de zoekwoorden die je wilt targeten zoveel mogelijk terugkomen in je advertentieteksten en bepaal per advertentie op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.
  • Vergeet niet de advertentie extensies aan te leggen om zoveel mogelijk exposure te krijgen. Dit verhoogt ook je kwaliteitsscore.
  • Gebruik je Shopping, laat dan de belangrijke zoekwoorden zoveel mogelijk terugkomen op de productpagina, maar beoordeel dit per productgroep
  • Voor Display ads is het van belang om een goede doelgroep te bepalen. Dit kan zowel voor retargeting als voor nieuwe klanten goed werken. Kies wervende teksten en goede afbeeldingen om je klanten te overtuigen.

Website & Techniek

  • Stel de juiste conversies in. Dit doe je zowel in Google Ads, Google Tag Manager & Google Analytics. Zo weet zowel jij als Google welke zoekwoorden en campagnes jou het meeste opbrengen.
  • Creëer de juiste landingspagina’s, zodat iedereen op de juiste unieke pagina terecht komt, die de kans op conversie verhoogt.

Controle

  • Controleer dagelijks of wekelijks je campagnes en stel je advertenties bij. Denk hierbij aan je kwaliteitsscore, je vertoningsaandeel, kosten per conversie, gemiste vertoningen door budget of positie en alle andere punten.

Zoals je kunt zien, moet je met veel zaken rekening houden om een goed presterende campagne op te zetten. Er zijn nog tientallen andere aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. Al met al kan het beheer van enkele campagnes al een tijdrovende bezigheid zijn als je hier niet iedere dag mee bezig bent.

Hoe wij jou kunnen helpen.

Bij Rumad Online Marketing zijn wij iedere dag voor veel klanten bezig, om campagnes te optimaliseren en bieden wij diverse mogelijkheden om onze klanten hierbij te ondersteunen.

  • Wij zetten samen met de klant de volledige strategie op en beheren de advertenties voor de klant.
  • Wij worden onderdeel van jullie marketingafdeling en voegen onze expertise toe aan jullie team.
  • Wij doen eenmalig een controle bij onze klanten om de prestaties te controleren en brengen een advies uit voor verbetering.

Als je meer wilt weten over Google Ads, of wil je weten hoe wij jou kunnen ondersteunen? Dan plannen wij graag een vrijblijvend advies in.